Move Up with 4Dotnet

Move Up with 4Dotnet op 16 maart 2023

De afgelopen editie van Move Up with 4Dotnet op donderdag 16 maart 2023 was een groot succes! Hieronder vind je de presentaties van de sprekers:

Aanmelden voor de volgende editie op donderdag 16 november 2023 (Utrecht) is al mogelijk via onderstaande button.

Gratis inschrijven
Move Up with 4Dotnet op 16 maart 2023

Het programma

16.00 - 16.30 uur | Inloop
16.30 - 16.40 uur | Introductie
16.40 - 17.25 uur | Annejan Barelds - Finding the Root Cause. Distributed Tracing in .NET and Azure
17.25 - 17.30 uur | Korte pauze
17.30 - 18.15 uur | Ivo Verburgh - Leiden en begeleiden van de toekomst van Software Engineering
18.15 - 19.00 uur | Eten
19.00 - 19.45 uur | Dennis Doomen - Design Patterns for implementing Event Sourcing in .NET
19.45 - 19.55 uur | Korte pauze
19.55 - 20.40 uur | Eduard Keilholz - Creating a game - The basics of unity
20.40 - 21.30 uur | Borrel

Update: een nieuw gezicht tussen de Move Up sprekers! Vanwege omstandigheden is onze spreker Maarten Goet uitgevallen, maar wees gerust: Dennis Doomen trakteert ons op een sessie over het bouwen van een event sourced systeem in het .NET ecosysteem.

De sessies

Annejan Barelds - Finding the Root Cause. Distributed Tracing in .NET and Azure

De meeste developers weten uit ervaring hoe lastig het kan zijn om logberichten in een gedistribueerd systeem bij elkaar te zoeken. En veel van hen hebben ooit wel eens een eigen logging-correlatie-systeem gemaakt. Maar om dat echt goed voor elkaar te krijgen is nog best lastig. In deze sessie bespreken we een aantal standaarden die de laatste jaren zijn ontstaan om gedistribueerde tracing gemakkelijker te maken. We kijken naar de ingebouwde instrumentatie in .NET, en hoe dat samenhangt met de W3C Trace Context standaard. We bespreken hoe het Azure-ecosysteem het gebruik van deze features gemakkelijker maakt, door gestandaardiseerde instrumentatie in veel SDK's, én door middel van Azure Monitor als backend om al deze gecorreleerde traces en logs te bekijken en analyseren. We kijken ook naar het OpenTelemetry-initiatief, en hoe dat samenhangt met het voorgaande. Na deze sessie hoef je nooit meer een eigen logging-correlatie-systeem te maken.

Ivo Verburgh - Leiden en begeleiden van de toekomst van Software Engineering

Vertraagde releases, te dure projecten, hoge werkdruk en stress, lage kwaliteit van software en niet voldoen aan de business-wensen. Dit zijn verschijnselen in de Software Engineering die we proberen te voorkomen, maar die hoogstwaarschijnlijk in de komende jaren alleen maar zullen toenemen. Een oorzaak hiervan is een toenemend tekort aan goede, ervaren Software Engineers.

In mijn sessie ga ik uitleggen wat wij als Software Engineers kunnen doen om de toekomstige generatie Software Engineers op te leiden en te begeleiden, zodat de toekomst er wat beter uit kan gaan zien. Zaken die ik ga behandelen zijn:

  • Kinderen interesseren in programmeren op en buiten school
  • Junioren en zij-instromers opleiden en begeleiden
  • Overal continu stagiairs mee laten draaien in volwassen teams
  • Zelfontwikkeling stimuleren en begeleiden door buddy-paren en mentorschap

Dennis Doomen - Design Patterns for implementing Event Sourcing in .NET

Event Sourcing wordt tegenwoordig meer mainstream en veel conferenties hebben de voor- en nadelen van deze architectuurstijl vanuit meerdere invalshoeken gedemonstreerd. Dennis heeft er ook een paar gedaan en veel artikelen gepubliceerd over best practices en oplossingen voor veel voorkomende problemen. Maar wat niemand heeft gedaan is laten zien hoe je een event sourced systeem kunt bouwen in het .NET ecosysteem. Er zijn veel open source projecten die je kunt gebruiken, dus je zal een juiste mix tussen open source projecten en eigen code moeten vinden. Dennis (bijna 10 jaar Event Sourcing ervaring) laat je zien hoe hij dit implementeert in .NET.

Eduard Keilholz - Creating a game - The basics of unity

In deze sessie vertelt Eduard over z'n verdieping in game development. Door zijn achtergrond als C# ontwikkelaar begreep hij het programmeergedeelte. Hij wist alleen niet hoe hij met 3D-omgevingen en spelelementen moest werken. In deze sessie laat Eduard zien hoe je een eenvoudig spel met behulp van Unity maakt, gepresenteerd vanuit het perspectief van een .NET ontwikkelaar.